Ukraynalılar, Rus işgalinden sonra çapraz ateş altında Türkiye’de kaldı

Türkiye’de yaşayan on binlerce Ukraynalı ve Rus vatandaşı, Moskova’nın komşusunu işgal etme kararının etkilerini hissetti, birçoğunu havaalanlarında mahsur bıraktı veya akrabalarından haber almayı dört gözle bekliyor.

İstanbul’da Perşembe günü Ukrayna vatandaşları işgali protesto etmek, sloganlar atmak ve Kremlin’i savaşı durdurmaya çağırmak için Beyoğlu ilçesindeki Rus konsolosluğu önüne geldi.

Başkonsolosluğun bulunduğu İstiklal Caddesi’nde toplanan yaklaşık 50 kişilik bir grup, savaş karşıtı sloganlar atarak ve “Putin’i Durdurun” yazılı pankartlar açarak tepki gösterdi. Grup daha sonra bir basın açıklaması yaparken protestocular slogan atmaya devam etti.

Grubun sözcüsü Tatiana Özeldes, “Bugün saat 4’te Rusya, anavatanımız Ukrayna’ya saldırmaya başladı. Uyuyan vatandaşlarımıza füzeler, tanklar ve helikopterler ile ateş açıldı. Buraya savaşı durdurmak için geldik. Üçüncü Dünya Savaşı başladı. Putin saldırır, Putin öldürür. Neden herkes susuyor?”

Ukrayna’yı desteklemek için burada toplandık. Telefonları bazen çalışıyor ama oradakilerle zar zor iletişim kuruyoruz. Birkaç şehir vuruldu. Oradan duymak çok zor. İstilaya yanıt olarak, geceleri uyuyan şehirleri vurmaya başladıkları için birçok insanın öldürüldüğüne inanıyoruz dedi. Konya’daki Ukraynalılar Derneği üyeleri, Ukrayna milli marşının okunmasıyla başlayan bir basın toplantısı düzenlerken, bazı üyelerin gözyaşlarını tutamadığı görüldü.

“Biz Konya’da yaşayan Ukraynalılarız. Bugün ülkemizi desteklemek için toplandık. Ukrayna bayrağını elimizde tutuyoruz. Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Ukrayna’ya karşı yeni bir saldırganlık dalgasının başladığını duyurdu. Rus taarruz askeri operasyonunun amacı Ukrayna devletinin yok edilmesidir” diyen dernek başkanı Alina Gucher, Ukrayna topraklarında iktidarı ele geçirmek ve işgalci bir kontrol uygulamak için yaptığı açıklamada, “Rus kuvvetleri, kuzeydoğu da dahil olmak üzere barışçıl Ukrayna şehirlerine çeşitli yönlerden saldırıyor” dedi. Bu, bir savaş eylemidir, Ukrayna’nın toprak bütünlüğüne ve egemenliğine yönelik bir saldırıdır. Bu korkunç saldırı karşısında Ukrayna meşru müdafaa hakkını kullanmıştır. Uluslararası hukuka uygun olarak Ukrayna uluslararası toplumu derhal harekete geçmeye çağırıyor.Vladimir Putin’in Ukrayna’ya yönelik saldırganlığını ancak ortak ve kararlı adımlar geri püskürtebilir ve alacağımız tepkiler ve kararlar sadece Ukrayna vatandaşlarının güvenliğini değil, aynı zamanda güvenliğini de belirleyecektir. Avrupa vatandaşları ve dünya düzeninin geleceği.”

READ  هذه هي أسعار البداية

“Türkiye her zaman yanımızda. Biz Türkiye’de yaşıyoruz ama annelerimiz, babalarımız, çocuklarımız, yeğenlerimiz, dedelerimiz, anneannelerimiz hepsi Ukrayna’da. Durum kötü, provokasyon olmasın diye çok rica ediyoruz. dünya görüyor, Ukrayna kendi topraklarında yaşamak istiyor.

Ukrayna’daki aile üyelerinden edindiği bilgilere atıfta bulunan Gücher, “Herkes su ve elektriksiz kaldı. İletişim zordu. Herkes evlerinin bodrumlarına gitti. Okullar kapatıldı, sürekli sirenler duyuldu, tanklar ve savaş uçakları görüldü. havaalanını ve askeri cephanelikleri bombalıyordu.”

Türkiye’deki birçok Ukrayna vatandaşı da ailelerini Ukrayna’dan çıkarıp Türkiye’ye getirmeye çalışıyor. Onlarca kişi gerekli önlemleri almak ve gelişmeleri takip etmek için İstanbul’un Bakırköy ilçesindeki Ukrayna Başkonsolosluğu’na akın etti.

Ailesini Ukrayna’dan Türkiye’ye getirmek istediğini söyleyen Elena Ellery, “Çok korkuyorum. Sekiz yıl önce tanklar gördük ve o korkuyu biliyoruz. Kapılar kapandı. İnsanlar geceyi bodrumlarında geçirdiler. . Sivillere de saldırabileceklerinden korkuyorum. Ailemi oradan almaya çalışıyorum ama bilmiyorum.”

Lyudmila Sacıoğlu ise çocukları için endişelendiğini söyledi. “Herkes perişan. Çocuklarımızı oradan çıkarmak istiyoruz ama onları nasıl çıkaracağımızı bilmiyoruz. Çocuklar sabah bir patlama duydu. Çocuklarımıza da ‘evde kal’ mesajı geldi. Yapabilirler. evden çıkmayın” dedi. Akrabalarımızla görüştük, zor durumdalar” dedi.

Birçoğu havaalanlarında mahsur kaldı

İşgal nedeniyle bazı uçuşların iptal edilmesi ve birçok ülkenin hava sahasını kapatmasının ardından Ukraynalı, Rus, Belarus ve Moldovalı yolcular İstanbul’daki havalimanlarında beklemeye devam ediyor.

Sabah saatlerinde İstanbul ve Sabiha Gökçen havalimanlarına gelen yolcular uçuşlarının iptal edildiğini öğrendi. Ukrayna’ya, Rostov, Krasnodar ve Perm gibi güney Rusya şehirlerine, Belarus’un başkenti Minsk ve Moldova’nın başkenti Kişinev’e gitmek isteyenler havalimanlarında beklemek zorunda kaldı.

Türk Hava Yolları (THY) ve Pegasus kalan yolcularını otellere gönderdi. İki havayolu, etkinlikler nedeniyle yolcularına para iadesi ve ücretsiz değişiklik hakkı verdiklerini duyurdu. Bazı yabancı havayollarından bilet alan yolcular havalimanlarında beklemeye devam ediyor.

READ  Türkiye'nin Avrupa Birliği'nden beklentileri

Ukraynalı yolcu Ruslan Lomovitsky, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ailesiyle birlikte Sri Lanka’daki tatilinden İstanbul üzerinden Kiev’e gittiğini söyledi.

Uçuş iptalleri nedeniyle İstanbul Havalimanı’nda kalmak zorunda kaldıklarını anlatan Lomowitzki, “Rusya ülkemize saldırdı. O yüzden burada kaldık. Biletleri değiştirip Polonya’ya gitmeye çalışıyoruz. Varşova’ya gideceğiz ve oraya gitmeye çalışacağız. Kiev’den tren veya otobüs bulabilirsek.”

Lomovitsky, memleketindeki akrabalarından gelen haber üzerine, “Şu anda durum normal, panik yok. Sabah çok kötüydü. Savaş çok kötüydü. Yedi yıl Kiev’de yaşadım. Donbass yakınlarında bir şehirde doğdu. Rus saldırıları nedeniyle Kiev’e taşındık. Savaş yeniden başladı ve şimdi Kiev’e sıçradı.”

Bir diğer yolcu olan Yelizaveta Lomovitska, sabah saatlerinde çok sayıda kişinin Kiev’den ayrıldığını ve ülkede panik havasının hakim olduğunu söyledi. “Sabah beşte akrabalarımı aradığımda durum sakin değildi. Her şeyin sakinleşmesini ve normale dönmesini istiyoruz, umudumuz bu” dedi.

Yabancı bir havayolundan bilet rezervasyonu yapan Rus yolculardan Anna Shcherbakova, annesi ve büyükannesiyle Türkiye’ye turist olarak geldiğini söyledi.

“Ukrayna ve Rusya hava sahası kapalı. Bu yüzden burada kaldık. Uçuşumuz iptal olduğu için bir sorunumuz var. Açız, suya ihtiyacımız var. Yanımızda çocuklarımız var. Buraya annemle tatil için geldik. ve büyükanne.Anneannemin ilk uluslararası uçuşuydu.Artık buradayız ve bilmiyoruz.” Ne yapacağız.Umarız Rus hükümeti bizim için bir şeyler yapar ki ülkemize dönebilelim. Burada kalmak istemiyorum. Havayolu yetkilisinden bilgi almaya çalıştık ama alamadık. Lütfen bizim gibi Rus turistlerin evlerine dönmesine yardım edin” .

Antalya’daki gurbetçiler barış diler

Bu arada, 29 bin 691 Rus ve 8.444 Ukraynalının barış içinde yaşadığı Türkiye’nin turizm başkenti Antalya’da her iki ülke vatandaşları da gerginliğin bir an önce sona ermesini ve barışın ilan edilmesini bekliyor.

Her yıl Rusya ve Ukrayna’dan milyonlarca tatilciyi ağırlayan turizm kenti Antalya’da bölgedeki gelişmeler yakından takip ediliyor.

Antalya geçen yıl Rusya’dan 3,5 milyondan fazla, Ukrayna’dan ise 1,26 milyondan fazla turist ağırladı. Şehirde yaşayan iki ülke vatandaşları da tatilcilerin yanı sıra ülke ekonomisine de katkı sağlıyor. Yerleşik Rusların ve Ukraynalıların çoğunluğu şehrin turizm sektöründe çalışıyor.

READ  Unutulma Hakkına Genel Bir Bakış - Gizlilik

Şehrin Ukraynalı sakini Daria Yıldız, Rusya sınırına yarım saat uzaklıktaki Harkov’dan Antalya’ya çalışmak için geldi. Yıldız, şehirde bir Türkle evlendikten sonra ailesi için endişelendiğini söyledi. “Ailemi her gün görüntülü arardım. Ancak bu aralar onları günde üç dört kez arıyorum. Çok gerginim ve durum nedir merak ediyorum. Kocam ailemi Türkiye’ye getirmeyi teklif etti. Ruslar ve Ukraynalılar, Biz meslektaşız. Aramızda bir sorun yok. Türkiye’de güvendeyim ama Ukrayna’yı düşünüyorum.”

Oksana Stetsura da Ukrayna’dan çalışmak için Antalya’ya gelen bir başka sakin. Turki ile bir yıl önce evlenen Stetsurah da krizi endişeyle takip ediyor. Ailesi ile sürekli iletişim halinde olduğunu anlatan Stetsura, “Ailem Ukrayna’da pek panik olmadığını söylüyor. Ama kötü bir şey olursa ailemi buraya getiririm” dedi. Stetsura, meslektaşları arasında Rusların da bulunduğunu ancak şu ana kadar aralarında herhangi bir sorunla karşılaşmadıklarını sözlerine ekledi.

Kristina Güngör, başkent Moskova’dan Antalya’ya gelen Rus bir kadın. Kentin turizm sektöründe çalıştığını ve burada yeni bir hayata başladığını söyledi. “Babam Rusya’da yaşıyor ve gelişmeleri sürekli takip ediyor. Sinirli. Herkes panik halinde ve kimse savaş istemiyor.”

Öte yandan Türk turizm uzmanları, Türk turizminin iki lokomotifi olan Ruslar ve Ukraynalılar için tatil planlarının gerilimin devam etmesi halinde erteleneceğinden endişe ediyor. 2019’daki Rus uçak krizinin ardından her yıl yeni umutlarla sezona başlayan Türk profesyoneller, koronavirüs sürecini Güvenli Turizm Sertifikasyon Programı’ndan geçirerek, hastalığın yayılmasını sınırlamak için havalimanları, konaklama tesisleri ve plajlarda etkin önlemler aldı. 2022 sezonuna hazırlanırken böyle bir krizle karşı karşıya kalırlarsa sektörün olumsuz etkileneceğini ifade eden turistik tesis yöneticileri, Rusya ve Ukrayna’daki tur operatörleri ve acentelerle görüşüyor.