Türkiye’nin medya düzenleyicisi VOA ve diğerlerini lisans almaya zorluyor

Türkiye’nin medya düzenleyicisi Çarşamba günü, Voice of America’nın Türkçe Hizmeti de dahil olmak üzere üç uluslararası yayıncıya yayın lisansı almaları veya içeriklerini engellemeleri için kısa bir bildirimde bulundu.

Düzenleyicinin muhalefet grubunun bir üyesi, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nun RTÜK olarak bilinen kararının Alman yayıncıları Deutsche Welle ve Euronews’i de etkilediğini söyledi.

RTÜK komite üyesi İlhan Taşki, “Amerikaninsesi.com, dw.com/tr ve tr.euronews.com’a 72 saat lisans verilmesine oy çokluğuyla karar verildi” dedi. Bir tweet’te.

Muhalefetteki Cumhuriyet Halk Partisi tarafından komiteye atanan Taşki, kararı eleştirerek bunun Türkiye’deki medya özgürlüğüne yeni bir saldırı olduğunu söyledi.

Düzenleme

Sonuçlar Düzenleme Ağustos 2019’da yürürlüğe girdi. O dönemde, birçok medya özgürlüğü savunucusu, düzenlemenin RTÜK’e tüm çevrimiçi içeriği kontrol etme yetkisi vermesi nedeniyle olası sansürle ilgili endişelerini dile getirdi.

Ayrıca yönetmelikle RTÜK’ten yayın lisansı talep etme yetkisi de bulunmaktadır. “Medya Hizmet Sağlayıcıları” Gerektiğinde radyo, TV yayıncılığı ve görsel-işitsel medya hizmetlerinde çevrimiçi varlıklarını sürdürmek için.

“Medya hizmet sağlayıcıları”, çevrimiçi haber yayınlarını ve Netflix gibi dijital akış sitelerini içeren düzenlemeler açısından geniş bir şekilde tanımlanmaktadır.

10 yılı kapsayan yayın lisansı, dijital yayın siteleri ve online TV yayınları için 7.382 $ (100.000 TL) tutarındadır.

Bu düzenleme, RTÜK’ün para cezası vermesine, yayını üç ay süreyle durdurmasına veya lisans sahiplerinin RTÜK’ün politikalarına uymaması durumunda yayın lisanslarını iptal etmesine izin vermektedir.

RTÜK, dijital akış sitelerinde düzenleme uyguluyor. RTÜK Başkanı Ebbekir Zahin Twitter’da yaptığı açıklamada, Kasım 2020’de Netflix ve Amazon’un Prime Video Controller’dan lisans aldığını duyurdu.

Aralık 2021’de, RTÜK, Netflix’in kaldırılmasına karar verdi İspanyol filmi Ve MerrierFilm, eşcinsellik, cinsel ilişkiler ve salınımlar üzerine kurgusal bir hikayeye dayanıyor ve “sıradan insanların manevi değerlerini” ihlal eden ahlaksız sahneler içeriyor.

READ  Andrew Friedman no busca regular el pago de los Dodgers - Orange County Register

Denetim Endişeleri

Çarşamba günü yapılan duyuru, RTÜK’ü çevrimiçi haber kanallarında düzenleyici yetkisini kullanmaya sevk etti.

RTÜK Başkan Yardımcısı İbrahim Uslu, kararı Alman haber ajansı dpa’ya telefonla doğruladı.

Uslu, dpa’ya RTÜK’ün detayları açıklayacağını söyledi onun sonu bildirimi Web sitesinde “bir hafta ila 10 gün içinde”, bunun ardından yayıncıların uymak için 72 saati olacak.

Uslu, kararın “denetimle ilgisi olmadığını, teknik bir sürecin parçası olduğunu” söyleyerek denetim eleştirilerini reddetti.

Davasının savunucuları, bu ifadenin gerçek metnini çevrimiçi olarak sunmak için çalışıyorlar.

“Bunlar [international public broadcasters] Türkiye’den ruhsat almalı, bu kapsamda RTÜK ve mahkeme kararlarını uygulamalıdır. Aksi takdirde, RTÜK’ün talebi üzerine bu kuruluşların web sitelerine Türkiye’den erişim engellenebilir, “dedi.

Actinis, “Dolayısıyla Türkiye dışında Türkiye’de daha özgürce haber yayınlayan ve dağıtan kuruluşlar, 2023 seçimlerinden önce RTÜK’ün hedefinde olacak” dedi.

Gazetecileri Koruma Komitesi’nin ‘Avrupa ve Orta Asya projesi’ koordinatörü Gülnosa Side, Actinis’in yorumlarını doğruladı.

Side, VOA’ya verdiği demeçte, “VOA, DW ve Euronews’in önüne getirilen şartlar, özellikle 2023 seçimlerine kadar olan süreçte bağımsız haberciliği kısıtlamaya yönelik başka bir girişimdir.”

Bir sonraki cumhurbaşkanlığı ve parlamento seçimlerinin Haziran 2023’te yapılması planlanıyor, ancak muhalefet erken seçim çağrısı yapıyor.

Türkiye’de azalan basın özgürlüğüne işaret eden Side, Türk medya ortamında uluslararası kamu yayıncılarının varlığının önemini vurguladı.

Side, VOA’ya verdiği demeçte, “Birçok eleştirel gazeteci, sansür nedeniyle orada çalışmak zor veya imkansız olduğu için son yıllarda kovuldukları veya ana akım medyanın dışında bırakıldıkları için artık uluslararası medya kuruluşlarında çalışıyor” dedi.

VOA, DW ve Euronews, “Türkiye’de çalışmalarına devam edemezlerse, bu yüksek nitelikli profesyoneller yeni düzenlemelerin kurbanı olacak” dedi.

RTÜK’ün Bağımsızlığı

Birçok medya özgürlüğü savunucusu uzun süredir RTÜK’ü eleştiriyor. İnsan Hakları İzleme Örgütü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, düzenleyicinin Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) ile siyasi bağlantısı nedeniyle tarafsızlık ve özgürlük standartlarını düzenleyemediğini söyledi.

READ  ¿Cuál es la quinta temporada de Netflix 'Bell Call Saul'?

Side, VOA’ya verdiği demeçte, “RTÜK’ün siciline baktığımızda ana akım medyaya karşı çok sert davransa da yönetim kurulunun hükümet yanlısı kuruluşları uyarmaya veya cezalandırmaya hazır olmadığını görüyoruz.”

RTÜK’ün dokuz üyesi, siyasi partiler tarafından meclisteki temsilleriyle orantılı olarak aday gösteriliyor. Şu anda AKP ve koalisyon partisi Milliyetçi Hareket çoğunluğu elinde tutuyor.

RTÜK, VOA’nın yorum talebine yanıt vermedi.

13 Şubat’ta basın bülteni Basında çıkan “haksız son iddialar” üzerine RTÜK, Türk yasalarına göre faaliyet gösterdiğini ve medyanın ülkede yayın lisansı almasını gerektirdiğini söyledi. Türkiye’deki bir yayın, yasanın Türkçe veya diğer dillerdeki yayınlar için geçerli olduğunu belirtir.

RTÜK “çeşitlilik, basın özgürlüğü ve özgür haber demektir” diye ekledi.

Bir yorum talebine yanıt olarak VOA’nın Türkiye servisine gönderilen bir e-postada, bir VOA sözcüsü, VOA’nın RTÜK’ün işletme ruhsatı ihtiyacının farkında olduğunu söyledi.

VOA sözcüsü Bridget Zerzak, VOA sözcüsü Bridget Zerzak’ın “hükümetin haber kuruluşlarını susturma girişiminin basın özgürlüğünü ihlal ettiğine inandığını” söyledi.

VOA sözcüsü, “Türk hükümeti web sitelerimizi uygun şekilde engellerse, VOA, Türkçe konuşan kitlesinin mevcut tüm araçları kullanarak ücretsiz ve açık İnternet erişimini sürdürmesini sağlamak için her türlü çabayı gösterecektir.” dedi.

ABD Dışişleri Bakanlığı da yorum talebine yanıt verdi.

“Bu açıklamaların farkındayız. Türkiye’deki basın özgürlüğüne ilişkin endişelerimiz iyi belgelenmiştir ve Türkiye’yi ifade özgürlüğüne saygı duyması ve bu özgürlüğü sağlaması için çağırmaya devam ediyoruz” dedi.

Deutsche Welle, bir VOA’nın yorum talebine yanıt vermedi, ancak web sitesinde bir haber yayınladı.

“RTÜK’ün olası sonucunu medyadan öğrendikDW için çıkarımlar“Bir DW sözcüsü söyledi.” Ancak, yetkili makamdan resmi bir bildirim aldıktan sonra kesin bir analiz yapabilir ve nasıl ilerleyeceğimizi belirleyebiliriz.”

Euronews konuyla ilgili hemen yorum yapamayacağını söyledi.

READ  ¿Con quién Harim Shah está de gira por Turquía?

VOA’nın Türkçe servisi 1948’den beri Türkiye’de yayınlanmaktadır. Servis, web sitesi ve televizyon programları aracılığıyla Türkçe konuşan izleyicilere önemli haberler sunuyor.

Türkiye’de hükümete yakın düşünce kuruluşu olan Siyasal, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Vakfı (SETA), 2019 yılında “Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Şubeleri” başlıklı 202 sayfalık bir rapor yayınladı ve Türkçe dil hizmetlerinde çalışan gazetecileri anlattı. Amerika’nın Sesi de dahil olmak üzere uluslararası kamu yayıncıları. Rapor, yayıncıların Türkiye haberlerini önyargılı ve Türk hükümetine karşı haksız olmakla suçladı.

Twitter’da, RTÜK yönetim kurulunun bir diğer muhalefet üyesi Ogan Connorlp, RTÜK kararını SETA’nın raporunun kullanılması olarak nitelendirdi.

Ancak uluslararası medyaya yönelik bu baskı başarısızlıkla sonuçlanacak” dedi.

Editörün notu: Bu makale, bir basın bülteninde yapılan yorumları içerecek şekilde RTÜK tarafından güncellenmiştir.

VOA’dan Hilmi Hacaloğlu ve Can Kamiloğlu, Reuters’ten gelen bazı bilgilerle rapora katkıda bulundular.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.